Esteettömyyttä kehittämällä kilpailuetua

Esteettömyyttä parantamalla voit laajentaa asiakaskuntaasi sekä parantaa asiakaskokemuksen lisäksi brändi- ja vastuullisuusmielikuvaa. Tiesitkö, että arviolta noin 16% väestöstä elää merkittävän vamman kanssa?

Esteettömyyden asiantuntijapalvelut

Fyysisen ympäristön esteettömyys huomioi liikkumisen, näkemisen ja kuulemisen tarpeet. Tämä tarkoittaa esimerkiksi luiskia eli ramppeja, hissejä, tilavia kulkuväyliä ja oviaukkoja sekä hyvää valaistusta, selkeitä opasteita, akustiikkaa ja induktiosilmukoita.

 

Autan kartoittamaan, suunnittelemaan ja kehittämään ympäristöjä, jotka mahdollistavat yhdenvertaisen osallistumisen kaikille toimintakyvystä riippumatta.

Kuva: Timo Veijalainen

Esteettömän matkailun kehittäminen

Esteettömyys on kasvava liiketoimintamahdollisuus matkailualalla. Autan tekemään matkailualan palvelustasi tai matkailualueesta aidosti esteettömän kokemuksen huomioiden koko matkaketjun tai palvelusi asiakaspolun. Yhdistämällä esteettömyysasiantuntijuutta pavelumuotoilun osallistaviin menetelmiin voimme rakentaa vaikuttavia opalveluita.

Esteettömyyden nykytilan kartoitus

Esteettömyyskartoitus on helppo tapa aloittaa esteettömyyden kehittäminen. Se sisältää Invalidiliiton ESKEH-menetelmään pohjautuvan kartoituskäynnin kohteessasi. Lopputuloksena saat tarkan arvion kohteesi nykytilan esteettömyydestä sekä  taulukon toimenpide-ehdotuksista. Käymme lopuksi yhdessä läpi suositukset ja halutessasi priorisoimme toimenpide-ehdotuksia ja suunnittelemme seuraavia askeleita esteettömyyden kehittämiseksi. 

Esteettömyyskuvaus

Esteettömyyskuvaus tiivistää kartoituksen tulokset ja tarjoaa arvokasta tietoa palvelusi saavutettavuudesta. Sen avulla esteettömyyttä tarvitsevat voivat itse arvioida, miten hyvin kohteesi vastaa heidän tarpeisiinsa. Kuvaus on hyödyllinen, vaikka palvelusi eivät vielä olisikaan täysin esteettömät.

 

Lopputuloksena saat haluamassasi muodossa kuvauksen esimerkiksi verkkosivuillesi ladattavaksi. 

Esteettömyyden suunnittelu

Esteettömien ratkaisujen huomioiminen jo rakentamisen tai remontoinnin suunnitteluvaiheessa ei ole kalliimpaa kuin esteellisten ratkaisujen toteuttaminen. Esteettömyys voidaan sisällyttää suunnitelmiin jo kaava- ja pohjapiirrosvaiheessa, jolloin siitä tulee luonnollinen osa rakennusprosessia. Esteettömyyssuunnittelija toimii arkkitehdin tukena ja tuo suunnittleuvaiheeseen käytännönläheisiä esteettömyysratkaisuja pelkkien määräysten velvoittamien ratkaisujen lisäksi.

 

→ Lue referenssitarina Kittilän kirjaston esteettömyyssuunnittelusta 

→ Lue referenssitarina Goforen toimitilojen esteettömyyssuunnittelusta

Kuva: Timo Veijalainen

Esteettömien palvelukokonaisuuksien suunnittelu

Autan suunnittelemaan kokonaan esteettömiä palvelukokemuksia. Huomioin palvelumuotoilun keinoin koko asiakaspolun ja huolehdin, että esteettömyys on huomioitu katkeamattomana ketjuna koko polun läpi. 

 

Esteettömyyden tulee toteutuakseen olla katkeamaton ketju aina tiedon saamisesta palvelusta palvelun käyttöön. Huolehdin ketjun osat puolestasi esteettömiksi. 

Esteettömyyssuunnitelma

Esteettömyyssuunnitelma auttaa kohdentamaan toimenpiteitä tehokkaasti laajempien kokonaisuuksien esteettömyyden kehittämisessä. Suunnitelmassa huomioidaan sekä käyttäjien tarpeet toimenpiteiden priorisoinnissa että tulevat peruskorjaukset ja liiketoiminnan muut tarpeet. Suunnittelutyöhön voi sisältyä esimerkiksi käyttäjätutkimusta (haastattelut ja kyselyt) sekä yhteiskehittämistä sidosryhmien kanssa. Lopputulos ja työn tavoitteet sovitaan aina yhdessä tilaajan kanssa. 

 

→ Miksi kannattaa tehdä esteettömyyssuunnitelma?

→ Lue referenssitarina Sodankylän kunnan esteettömyyssuunnitelmasta 

Koulutukset ja työpajat

Koulutuksilla lisätään tietoisuutta esteettömyyden merkityksestä, liiketoimintapotentiaalista ja esimerkiksi vammaisten kohtaamisesta. Sisällöt räätälöidään tarpeidesi mukaan. Koulutuksiin voi sisältyä myös työpajaosuuksia, joissa opitut asiat sovelletaan heti käytäntöön.

 

Koulutusten aiheita esimerkiksi

  • Rakennetun ympäristön esteettömyyden perusteet

  • Esteettömän matkailun liiketoimintapotentiaali

  • Vammaisten kohtaaminen asiakaspalvelussa

Esteettömyyden hyötyjä

  • Mahdollisuus palvella kaikkia asiakasryhmiä yhdenvertaisesti
  • Laajempi asiakaskunta, parempi asiakaskokemus, tyytyväisemmät asiakkaat ja lisääntynyt asiakasuskollisuus
  • Positiivinen brändi- ja vastuullisuusmielikuva
  • Turvallisuus tiloissa liikkumisessa ja toimimisessa paranee 
  • Kilpailuedun saavuttaminen markkinoilla

Miten voisin olla avuksi?

Kehitetään esteettömiä ja asiakaslähtöisiä palveluita ja kokemuksia yhdessä joko kertaluontoisesti tai jatkuvina kumppanuuksina. Ota yhteyttä ja kerro ideasi tai tarpeesi niin keskustellaan, miten voin olla avuksi!