esteetön matkailu

Esteettömän matkailun liiketoimintapotentiaali - miksi yritysten kannattaa satsata esteettömyyteen?

Esteettömällä matkailulla on valtava liiketoimintapotentiaali

Esteettömyys on kasvava liiketoimintamahdollisuus, johon matkailualan yritysten tulisi tarttua nyt. Väestön ikääntyessä ja esteettömyyttä tarvitsevien matkailijoiden määrän kasvaessa saavutettavuuteen panostaminen voi tuoda merkittävää kilpailuetua ja kasvattaa liikevaihtoa. Tiesitkö, että vuonna 2050 jo noin 25% länsimaiden väestöstä on yli 65-vuotiaita?

 

Markkinapotentiaali: Miljardeja euroja saavutettavissa

 

European Network for Accessible Tourism (ENAT) arvioi, että esteettömän matkailun markkinapotentiaali Euroopassa voi nousta jopa 88,6 miljardiin euroon vuoteen 2030 mennessä. Esteettömyys ei siis ole marginaaliryhmän asia – esteettömyyttä tarvitsevat matkailijat matkustavat usein perheiden tai ystävien kanssa, mikä kasvattaa kohderyhmän laajuutta merkittävästi. Kun yksi seurueesta tarvitsee esteettömyyttä, koko porukka hakeutuu esteettömien palveluiden pariin. 

Lisäksi ikääntyvä väestö kasvattaa esteettömien palveluiden kysyntää. Moni eläkeläinen on valmis maksamaan laadukkaista ja saavutettavista palveluista, ja heillä on aikaa matkustaa erityisesti sesonkien ulkopuolella, mikä tasapainottaa matkailualan kausiluonteisuutta.

 

Asiakasuskollisuus ja brändin vahvistaminen

 

Esteettömyys ei ainoastaan houkuttele uusia asiakasryhmiä – se myös lisää asiakasuskollisuutta. Kun matkailija löytää esteettömän kohteen, joka vastaa hänen tarpeitaan, hän palaa sinne todennäköisesti uudelleen ja suosittelee kohdetta muille.

Lisäksi esteettömyyden viestiminen osana brändiä vahvistaa yrityksen mainetta vastuullisena ja asiakaslähtöisenä toimijana. Scandic Hotels on hyvä esimerkki matkailualan toimijasta, joka on rakentanut saavutettavuudesta kilpailuedun ja tehnyt siitä osan brändinsä ydintä.
 

Esteettömyys tukee myös vastuullisuutta

 

Esteettömyys on tärkeä osa kestävää ja vastuullista matkailua, ja yhä useammat asiakkaat valitsevat yrityksiä, jotka panostavat inklusiivisuuteen ja yhdenvertaisuuteen. Samalla kun yritykset täyttävät asiakkaidensa tarpeet, ne vahvistavat omaa rooliaan yhteiskuntavastuullisena toimijana – ja erottuvat edukseen kilpailijoista.

 

Nyt on aika toimia

 

Esteettömyyden liiketoimintapotentiaali on valtava ja osittain vielä hyödyntämätön. Ne matkailuyritykset, jotka ottavat saavutettavuuden vakavasti ja tekevät siitä strategisen prioriteetin, voivat varmistaa paikkansa markkinoilla, kasvattaa asiakaskuntaansa ja luoda kestävää kasvua.

 

Onko yrityksesi valmis vastaamaan esteettömyyden tuomaan liiketoimintamahdollisuuteen? Ota yhteyttä, niin autan sinua hyödyntämään tämän potentiaalin käytännössä.

Pyörätuolia käyttävä nainen katsoo vierellään olevaa koiraa ja koira katsoo takaisin. Pyörätuolinkäyttäjä ja koira ovat kodan oviaukossa.